Przejdź do treści

Statut klubu

Statut Międzyszkolnego Toruńskiego Klubu Pływackiego „Delfin”

Rozdział 1. Postanowienia ogólne

§ 1

Międzyszkolny Toruński Klub Pływacki „Delfin” (zwany dalej Klubem) jest jednosekcyjnym pływackim klubem sportowym

§ 2

Siedzibą klubu jest Toruń.

Terenem działania Klubu jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, w szczególności miasto Toruń

§ 3

Klub działa zgodnie z ustawą z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie oraz zgodnie z innymi obowiązującymi przepisami prawa w oparciu o postanowienia niniejszego Statutu

§ 4

Klub zarejestrowany jest na czas nieokreślony i posiada osobowość prawną.

 

§ 5

Klub używa: 
a. pieczęci o treści „MTKP „Delfin” w Toruniu”.
b. Godła. Godłem Klubu jest znaczek wyłoniony w drodze konkursu.

c. Barwy klubu to kolory żółto – niebieskie
d. Flagi. Flagą klubu jest flaga koloru żółto – niebieskiego o wielkości przynajmniej 150 x 200 cm lub proporcjonalnie większa.
e. Odznaki i znaczki organizacyjne i okolicznościowe zatwierdzone przez Zarząd Klubu.

§ 6

Klub może być członkiem organizacji sportowych o podobnym profilu działania.

Rozdział 2. Cele i środki działania

§ 7

Celem działalności Klubu jest:

Kształtowanie u członków Klubu wysokich walorów moralnych, poczucia godności osobistej, zrozumienia zasad dyscypliny i solidarności oraz postępowania zgodnie z zasadami „FAIR PLAY” – honoru i uczciwości w sporcie.

Prowadzenie działalności sportowej w pływaniu.

Organizowanie zajęć sportowych dla dzieci i młodzieży szkolnej zainteresowanej sportem pływackim na terenie miasta Torunia.

Podejmowanie inicjatyw i organizowanie szkolenia w zakresie nauki pływania, doskonalenia pływania stylowego oraz rekreacji w pływaniu dla wszystkich chętnych.

Udział w lokalnym i ogólnopolskim życiu sportowym, organizowanie imprez sportowych i szkolenia w zakresie sportu pływackiego.

Organizowanie i rozwijanie kultury fizycznej.

Stałe podnoszenie poziomu sportowego dzieci i młodzieży.

Organizowanie zawodów sportowych w pływaniu w tym na zlecenie Urzędu Miasta Torunia.

Prowadzenie działalności na rzecz osób niepełnosprawnych – w tym umożliwienie im udziału w rywalizacji sportowej

§ 8

Klub realizuje swoje zadania przez:

Organizowanie szkolenia, treningów, obozów i zawodów sportowych.

Udział w zawodach i imprezach sportowych.

Prowadzenie pracy wychowawczej i pracy w kierunku upowszechniania sportu.

Zapewnienie odpowiednich warunków dla uprawiania sportu w postaci boisk, pływalni, urządzeń sportowych, sprzętu sportowego i kadry trenersko – instruktorskiej.

Współpracę ze szkołami, UKS- ami oraz udzielanie im pomocy w organizacji szkolenia, zawodów i doboru utalentowanych zawodników.

Rozdział 3. Członkowie Klubu – ich prawa i obowiązki.

§ 9

Członkami Klubu mogą być osoby pragnące realizować cele i zadania Klubu.

Przyjęcie do Klubu następuje na podstawie deklaracji.

§ 10

Członkowie Klubu dzielą się na: zwyczajnych, wspierających i honorowych.

Członkami zwyczajnymi Klubu mogą być osoby pełnoletnie, które ukończyły 18 lat

Członkami Klubu mogą być również osoby niepełnoletnie, młodzież szkolna ze wszystkich typów szkół za zgodą rodziców lub prawnych opiekunów.

Członkami wspierającymi mogą być osoby prawne i osoby fizyczne, popierające i wspomagające finansowo realizację celów i zadań określonych Statutem.

Członkowie wspierający mają prawo do udziału we władzach klubu z głosem doradczym oraz do korzystania ze sprzętu i urządzeń Klubu.

Członkami honorowymi mogą być osoby szczególnie zasłużone w rozwoju pływania wśród młodzieży.

Członkowie wspierający i honorowi nie posiadają biernego i czynnego prawa wyborczego.

§ 11

Członkowie zwyczajni Klubu mają prawo :

Uczestniczyć w Walnym Zebraniu Klubu z głosem stanowiącym, mogą wybierać i być wybierani do władz Klubu.

Korzystać z urządzeń i sprzętu sportowego Klubu na warunkach określonych przez władze Klubu.

Zgłaszać propozycje i wnioski wobec władz Klubu.

Korzystać ze wszelkich uprawnień określonych przez Zarząd Klubu.

§ 12

Niepełnoletni członkowie Klubu mają takie same uprawnienia jak członkowie zwyczajni z zastrzeżeniem art. 3 ustęp 2 Ustawy Prawo o Stowarzyszeniach.

§ 13

Członkowie Klubu mają obowiązek:

Przestrzegać postanowień Statutu Klubu, regulaminów i uchwał władz Klubu.

Czynnie uczestniczyć w pracach Klubu.

Opłacać składki członkowskie.

Dbać o stałe podnoszenie swego poziomu sportowego, kulturalnego, estetycznego.

Reprezentować barwy Klubu i strzec jego honoru.

Przyczyniać się do rozwoju sportu.

O przyjęciu na członka Klubu lub ustaniu członkostwa decyduje Zarząd Klubu.

§ 14

Członkowi wykluczonemu Uchwałą Zarządu Klubu przysługuje prawo odwołania się do Walnego Zebrania w terminie dwóch tygodni od daty doręczenia decyzji o wykluczeniu.

Rozdział 4. Władze Klubu

§ 15

Władzami Klubu są:
a. Walne Zebranie, 
b. Zarząd Klubu,
c. Komisja Rewizyjna.

Kadencja władz trwa 2 lata.

Uchwały władz zapadają zwykłą większością głosów.

§ 16

Walne Zebranie jest najwyższą władzą Klubu. Biorą w nim udział wszyscy członkowie.

Walne Zebranie może być zwołane w trybie zwyczajnym lub nadzwyczajnym.

Zwyczajne Walne Zebranie zwołuje się raz do roku.

Zebranie sprawozdawczo-wyborcze zwołuje się co dwa lata.

Walne Zebranie zwołuje Zarząd Klubu najpóźniej do 31 marca danego roku.

Nadzwyczajne Walne Zebranie może być zwołane:
a. na mocy uchwały poprzedniego Walnego Zebrania, 
b. z inicjatywy Zarządu,
c. na polecenie Komisji Rewizyjnej,
d. na podstawie pisemnego wniosku co najmniej 1/10 części ogółu członków uprawnionych do głosowania.

Nadzwyczajne Walne Zebranie rozpatruje tylko te sprawy, dla których zostało zwołane.

§ 17

Kompetencje Walnego Zebrania

Do kompetencji Walnego Zebrania należy:

Zatwierdzenie sprawozdania Komisji Rewizyjnej.

Zatwierdzenie sprawozdania Zarządu Klubu.

Zatwierdzenie rocznego sprawozdania finansowego, preliminarza budżetowego.

Uchwalenie programu działania Klubu.

Podejmowanie decyzji w sprawach nabywania i zbywania majątku nieruchomego Klubu z zachowaniem określonych wymogów.

Uchwalanie zmian w Statucie.

Nadawanie tytułu Honorowego Członka Klubu.

Rozpatrywanie odwołań od decyzji Zarządu Klubu.

Ustalanie wysokości składek członkowskich.

Podejmowanie uchwał w sprawie absolutorium dla ustępującego Zarządu Klubu.

Wybór Zarządu Klubu i Komisji Rewizyjnej.

Rozwiązanie Klubu.

§ 18

Pisemne zawiadomienie z podaniem miejsca, terminu i porządku obrad każdego Walnego Zebrania Zarząd Klubu podaje do publicznej wiadomości na stronie internetowej Klubu oraz poprzez wywieszenie w gablotach informacyjnych Klubu co najmniej na 14 dni przed terminem Walnego Zebrania.

Zawiadomienie o Nadzwyczajnym Walnym Zebraniu winno zawierać również informacje na czyje żądanie jest ono zwołane i w jakiej sprawie.

§ 19

Do ważności Uchwał Walnego Zebrania potrzebna jest obecność przynajmniej połowy członków Klubu lub delegatów uprawnionych do głosowania.

W terminie drugim – 15 minut później, jest ono ważne bez względu na liczbę obecnych.

§ 20

Uchwały na Walnym Zebraniu zapadają zwykłą większością głosów.

Sprawy zmiany Statutu, rozwiązanie względnie likwidacja Klubu wymagają 2/3 głosów obecnych na Walnym Zebraniu.

Głosowanie na Walnym Zebraniu jest jawne, za wyjątkiem głosowania w sprawie wyboru władz Klubu, które jest tajne.

§ 21

Zarząd Klubu składa się z 5 – 9 członków.

Członkowie Zarządu pełnią swe funkcje społecznie.

Zarząd wybiera ze swego grona: prezesa, dwóch wiceprezesów, sekretarza i skarbnika – pozostałe osoby pełnią funkcję członków Zarządu.

Prezes, wiceprezesi i skarbnik stanowią Prezydium Zarządu.

§ 22

Kompetencje Zarządu Klubu

Do kompetencji Zarządu należy kierowanie całokształtem działalności Klubu, a w szczególności:

Reprezentowanie Klubu na zewnątrz.

Wykonywanie uchwał Walnego Zebrania.

Bieżące kierowanie pracą Klubu w okresie miedzy Walnymi Zebraniami.

Uchwalanie okresowych planów i preliminarzy budżetowych.

Przedkładanie sprawozdań z działalności Klubu Walnemu Zebraniu.

Zarządzanie majątkiem i funduszami Klubu.

Wykonywanie innych czynności nie zastrzeżonych Statutem dla innych władz Klubu.

Dla ważności oświadczeń dotyczących praw i obowiązków majątkowych wymagane jest współdziałanie dwóch osób z Zarządu Klubu lub jednej osoby z Zarządu Klubu i osoby upoważnionej przez Zarząd.

§ 23

Tryb pracy Zarządu:

Posiedzenie Zarządu odbywa się przynajmniej raz w kwartale, przy czym dla ważności uchwał jest wymagana co najmniej połowa członków Zarządu.

W przypadkach koniecznych dla załatwienia spraw bieżących zbiera się Prezydium Zarządu. Zebrania Prezydium odbywają się przynajmniej raz w miesiącu.

Uchwały Zarządu i decyzje Prezydium zapadają zwykłą większością głosów. W razie równości decyduje głos Prezesa.

Posiedzenie na polecenie Prezesa zwołuje co najmniej na 5 dni przed ustalonym terminem sekretarz, który też prowadzi odpowiednią dokumentację posiedzeń.

W posiedzeniach Zarządu mogą uczestniczyć z głosem doradczym przedstawiciele władz oraz osoby zaproszone.

Członkowie Prezydium Zarządu posiadają zakres obowiązków ustalony przez Prezesa Klubu.

Członek Zarządu Klubu może być zawieszony w czynnościach lub odwołany ze składu Zarządu, jeżeli nie wykonuje przyjętych obowiązków, działa niezgodnie ze Statutem.

Uchwałę o zawieszeniu w czynnościach lub odwołaniu członka Zarządu podejmuje Zarząd większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.

Usunięty członek Zarządu ma prawo odwołać się od podjętej uchwały w ciągu 30 dni do Walnego Zebrania.

Uchwała Walnego Zebrania o zawieszeniu lub odwołaniu jest ostateczna.

§ 24

Komisja Rewizyjna Klubu składa się z trzech członków.

Członkowie Komisji wybierają przewodniczącego i sekretarza.

Członkowie Komisji nie mogą być członkami Zarządu.

§ 25

Kompetencje Komisji Rewizyjnej

Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy :

Przeprowadzanie okresowych kontroli działalności statutowej i finansowej Klubu.

Składanie sprawozdań Walnemu Zebraniu o gospodarce Klubu i stawianie wniosków o ewentualne udzielenie absolutorium ustępującemu Zarządowi.

Składanie zastrzeżeń w stosunku do projektowanych uchwał, postanowień i przedsięwzięć Zarządu, jeżeli Komisja dojdzie do wniosku, że powodują one lub mogą spowodować nieprawidłowości w działaniu Klubu.

Żądanie na piśmie od Zarządu zwołania Walnego Zebrania, jeżeli stwierdzone zostaną działania niezgodne ze Statutem, bądź istotnymi interesami Klubu.

Udział w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym.

§ 26

W przypadku ustąpienia członka Zarządu Klubu lub Komisji Rewizyjnej, ich skład może być uzupełniony w drodze kooptacji.

Kooptacji dokonuje Zarząd Klubu do władz Zarządu, Komisja Rewizyjna do Komisji.

Liczba władz z kooptacji nie może przekroczyć 1/3 ogółu członków z wyboru.

§ 27

Szczegółowe zadania, organizację i tryb pracy Komisji Rewizyjnej określa „Regulamin Komisji Rewizyjnej” zatwierdzony przez Walne Zebranie.

Rozdział 5. Wyróżnienia i kary

§ 28

Za aktywny udział w realizacji zadań Klubu przyznane są wyróżnienia i nagrody.

a. wyróżnienie na piśmie z powiadomieniem szkoły, do której uczęszcza zawodnik,
b. nagrody rzeczowe,
c. nagrody finansowe,
d. wystąpienie do władz miasta o wyróżnienie za szczególne osiągnięcia sportowe.

§ 29

W razie naruszenia przez członka Klubu postanowień Statutu lub uchwał władz Klubu, Zarządowi przysługuje prawo wymierzania następujących kar:
a. upomnienia na piśmie, 
b. nagany na piśmie,
c. zawieszenia w prawach członka na okres do 6 miesięcy,
d. wykluczenia z Klubu.

Od uchwały Zarządu o ukaraniu, członkowi Klubu przysługuje prawo odwołania się do Walnego Zebrania w terminie 30 dni.

Uchwała Walnego Zebrania o ukaraniu jest ostateczna.

Rozdział 6. Majątek, fundusze i gospodarka finansowa

§ 30

Majątek Klubu powstaje :

Ze składek członków Klubu.

Z wpływów z imprez organizowanych przez Klub.

Z wpływów za wynajem obiektów i sprzętu sportowego.

Z dotacji, subwencji, darowizn, spadków i zapisów.

§ 31

Klub gospodaruje majątkiem i funduszami oraz prowadzi księgowość zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Dla ważności oświadczenia w zakresie praw i obowiązków majątkowych wymagane jest współdziałanie dwóch członków Zarządu Klubu lub jednego członka Zarządu Klubu i osoby upoważnionej przez Zarząd Klubu.

Rozdział 6. Postanowienia końcowe

§ 32

Zmiana Statutu Klubu może nastąpić na podstawie Uchwały Walnego Zebrania podjętej większością głosów.

§ 33

Rozwiązanie Klubu może nastąpić:

Na mocy Uchwały Walnego Zebrania Klubu.

Uchwała o rozwiązaniu Klubu powinna określić tryb likwidacji Klubu oraz cel na jaki ma być przeznaczony majątek Klubu.

§ 34

Uchwały zawarte w § 32 i § 33 wymagają zatwierdzenia przez władze rejestracyjne.

Zatwierdzono na Walnym Zebraniu

21 marca 2017 roku
Za Zarząd Klubu